Rabu, 22 Julai 2015

My Angel

Abah & Umar



Throwback moment of deliver my baby..



Alhamdulilah 02/6/2015 masa 2.08 pm bersamaan hari Selasa lahirla puteraku yg bernama Umar Esqandar Bin Roshanizam, .Umar dilahirkan di Hospital Temerloh,Dilahirkan secara normal + vacuum..
Ikutkan due date aku 25/9/2015 tapi aku x rasa sakit pon lagi , doc cakap kalau lebih dari seminggu dari tarikh due mesti kena tahan wad & induce ,tapi 1 haribulan hari Isnin pagi jam 8.30 am aku da turun darah , tapi rasa sakit tu masih x ada.. di sebabkn hospital ngn umah aku jauh..mak aku  ajak pi hospital ape2 nanti senang katanya..kesian mak..mak yg over takut..Sampai Hospital lebih kurang jam 10am macam tu, doc pelatih chek graph baby & check jalan.. Ya Allah tuhan je tau macam mn rasa sakit kena seluk..doc kata jalan da bukak 2cm.Kul 11pg aku da admit .



Masa dalam wad aku ok lagi boleh gelak2 jalan satu wad kacau orang sini orang sana sbb memang x ada rasa sakit2 apa pon lgi, jam 4.30pm air ketuban aku da pecah,masa ni baru start rasa sakit macam senggugut tu..sakit 1/2 jam skli tp macam biasa aku ley lg gelak ketawa ngn member2 yg seangkatan nak beranak dlm wad tu hehehe .. Kul 5 time melawat husband,kak long ,abg long ngn mak datang melawat,kesian mak die yg over risau , skng aku da ada anak baru aku tahu macam mn perasan mak aku time aku nak bersalin tu..Ya Allah terima kasih kerana beri aku kesempatan melahirkan putera sulungku bersama mak ngn husband ..Tak dapat aku bayangkn kalau mak x ada time tu..



Waktu melawat habis kul 7pm, mak blik rumah kak long di temerloh, en husband chek in di hotel berhampiran ngn hospital mood standby mana tau aku bersalin awal pape die ada katanya,.sakit yg aku tanggung macam biasa x ada rasa sakit yg melampau,detik jam 12am ..Jeng..Jeng....Jeng.... construction da mula kuat 20-15minit aku rasa sakit yg amat sangat,,tapi aku tahan mak ada pesan masa sakit jangan menangis atau jerit2 x baik katanya..aku igt pesan mak ,aku bnyak kan bersalawat ngn berzikir, makin lama mkin kuat construction nak tido memang x boleh la , pusing kiri salah pusing kanan salah,terlentang x boleh telungkup lg la x selasa ..siap gigit bantal tau tahan rasa sakit..


Aku tengok jam kul 2 pagi sakit nya memng aku x dapat nak gambarkan.. hanya Allah dan aku je yang tau rasa sakit tu mcm mana, aku call husband mengadu yang aku sakit husband mintak aku bersabar die nak naik teman aku mak guard x bagi. Member2 satu wad sume kesian kat aku mintak aku sabar banyak2 dorang pon x tau nak tolong macam mana.Kul 2 aku paggil nurse mintak chek jalan ,, gusee what????? masih 2cm .. aku tahan rasa sakit sampai jam 6am..6am jalan baru bukak 3cm,ikutkan x nak chek jalan tp nak wat cmne tak chek x tau bukaan jalan tu da berapa kang x pasal2 bersalin kat wad hehehe..



Kul 8am nurse datang ajak chek jalan , aku ikut je la sbb da kire beserah time ni..alhamdulillah jalan da terbukak 4cm, nurse bagi baju pink & mintak siap2 untuk ke labour room, aku call husband cakap nak masuk labour room, husband siap2 & da ready tunggu kat lobby wad bersalin,dugaan sungguh time ni ramai pulak yg bersalin hehehe  labour room penuh..aku terpksa tunggu dalam kul 10am baru masuk labour room dan jalan da terbukak 5cm, aku call husband suruh die bfast dulu dia x nak katanya takut tetiba aku bersalin die x ada.. die selalu mengusik aku time preggy kata x nak masuk labour room takut tengok darah, mintak mak aku masuk ,aku tak tau plak time kat labour room tu die yg beria2 plak nak msuk mybe x sabar nak tengok baby.



Dugaan sakit nak bersalin tu rezeki masing2  pada aku , walaupon satu malam aku x tido menahan sakit bersalin aku tetap bersyukur kerana orang lain lagi teruk dari aku pon ada..Kul 10am 5cm sampai 12.30pm masih 5cm sakit yang aku tanggung memang x dapat nak cakap mcm mana ikutkn hati nk terjun katil pon ada, husband kat sebelah jadi mangsa amarah aku..Alih2 12.30pm tu aku nampak bidan datang bawak jarum, dalam hati mampos sah2 cucuk ubat ni, yeeaap betul tekaan aku..lepas ubat masuk dalam badan huuurm...construction start 23 saat sekali bayangkan la macam mana die punya sakit bak kata bff sakitnye tu macam kite x rasa berpijak kat bumi betul sangadd..husband x habis2 bisikan zikir kat telinga time sakit macam tu memang x tersebut zikir yang aku hanya mampu sebut Allah.


Selepas Azan zuhur 1.30pm aku rasa macam nak teberak sangat inform husband soh panggil bidan, bidan datang check bukaan da fully 10 cm, bidan mintak push bila rasa construction yang kuat first cubaan meneran x jadi ye la anak sulung x ada pengalaman mana reti nak push, teringat member pesan jangan meneran kat muke menaran kt bawah macam nak berak sembelit,try buat x jadi bidan pon ckp yg sama puan jangan meneran kat muka,seyesly aku tergelak time tu sbb teringat kt member tu,cubaan kedua berjaya bidan mintak aku push lama2 yang klakar setiap kali aku push husband turut push hehehe..3 kali push aku da penat energy da x ada coz x tido satu hari satu malam,



Bidan pujuk aku mintak aku kuatkan semangat and try push lagi kali ke 5 bidan cakap kepala baby da keluar and die da rasa rambut baby, tapi seyes aku memang da x larat,bidan panggil doc pakar masuk doc pakar masuk ngan nurse lebih kurang ada 6 orang dalam tu termasuk hubby ngn bidan ade 8 orang sume bagi semangat pujuk aku push sekuat hati, apakan daya energy da habis ,bacaan jantung baby da slow nak tak nak kena vacuum, aku da x pk apa sempat cakap ngan doc tak kesah la nak vacuum ke nak apa janji anak saya selamat, doc vacuum sekejap baby da kuar doc tunjuk kat aku and letak kat dada tanya jantina baby,msa tu x tau nak cakap apa rasa sakit semua hilang betol orang cakap tengok muka baby sakit akan hilang yep itu yang aku rasa. 


Syukur sangat2 sbb baby x ada apa2 masalah esok hari da boleh keluar, kepala baby x lonjong or bengkak macam orang2 dok selalu cakap kalau vacuum kepala baby akan lonjong, mybe sbb time vacuum kepala baby aku memang da kat luar.Sekli lagi Syukur Sangat2 ke Hadrat Ilahi kerana bagi aku peluang merasai nikmat mengandung, rasa sakit bersalin dan rasa bagaimana menjadi seorang ibu.









About Masita Eyta

Blogger

I Do My Own Thing And I belive What I Do Is The right Thing

0 comments:

Catat Ulasan

Assalammualaikum
kalau rajin silalah komen...nanti saya blogwalking ok :)